ThunderbirdLogoSite.gif

Tips

Tip - 1

Vermijd krassen! Ga de auto zelf wassen!

Gebruik de twee emmer methode en de auto krasstraat is verboden!Stoer

Tip - 2

Vogelpoep is troep.

Verwijder het zodra u het ziet, anders gaat uw laklaag teniet.

Inloggen

Mercedes Vito 2005 van licht paars naar Velvetrot

Gebruikerswaardering:  / 1
ZwakZeer goed 

In de periode 8 juni tot en met 17 juni 64 uur besteed aan een Mercedes Vito. 

Signalement:

Mercedes Vito

Bouwjaar: 2005

Km stand: ± 138000km

De lak van deze Vito was totaal verkrijt en in plaats van Velvetrot was deze Vito vaal paars geworden. Er zat totaal geen glans meer op en de tekst van oude stickers was nog erg goed leesbaar. Het goede nieuws was dan wel weer dat de lak nog helemaal origineel was waarschijnlijk nog nooit was gewassen en laat staan gepolijst.

Ook waren er op diverse plaatsen wat diep krassen.

Aangezien de bus voorheen van een aannemer was geweest was er in het interieur geen gebrek aan zand.

De nieuwe eigenaar had graag weer een rode bus, dus daarom flink aan de bak geweest.

Om deze bus weer in representatieve staat te brengen zijn de volgende stappen gevolgd:

 

Interieur:

  • Stofzuigen
  • Kunststof delen insprayen met APC 1:10 en inborstelen met diverse borstels
  • Kunststof delen afnemen
  • Stoelen reinigen met APC 1:10 en extractor
  • Kunststof delen voeden met PoorBoys Natural Look

Exterieur:

  • Velgen geschuurd met gritt 500 en 1000
  • Velgen behandeld met Noverox roestomvormer
  • Velgen gespoten met velgenlak
  • Diverse roestplekken kaal gemaakt met machinale staalborstel
  • Plekken behandeld met Noverox roestomvormer
  • Plekken voorzien van meerdere lagen kleurlak
  • Nieuwe lak gewetsand met gritt 1500
  • Koplampen gewetsand met gritt 1000,1500,2000 en 3000
  • Foamen met Monello foam (2x)
  • Wassen met Monello Lavare
  • Vliegroest verwijderen met Monello Non Ferro
  • Hars en teer verwijderen met Valet Pro Glue and Tarrmover
  • Alle kieren, naden, trims, wielkasten, banden reinigen met PoorBoys APC 1:10
  • Voorwassen met PoorBoys Bugsquash
  • Wassen met Monello Lavare
  • Kleien met PoorBoys klei (200gram nodig gehad om de hele bus te doen) en Clay Lube
  • Lakdikte opgemeten. De bus was waarschijnlijk nog nooit gewassen, alleen afgespoten met de hoge drukspuit. Over de hele bus was de lakdikte tussen de 130 en 140mu, dus nog helemaal origineel.
  • Testspot gemaakt. De was buitengewoon lastig te corrigeren en had zoals vaak bij unilak ernstig last van "sticky paint". Omdat de lak meer dan buitengewoon was verweerd moesten er vrij drastische stappen worden uitgevoerd. Uiteindelijk de volgende stappen uitgevoerd om tot een acceptabel resultaat te komen. (Omdat de verwachting is dat de bus nog wel een keer terug komt voor een detail niet tot het gaatje gegaan, maar nog iets marge over gehouden)
    • Flex PE 14-2 150:
      • Monello Veloce op Flexipad twisted woolpad (3 hits), Monello gele raffini cuttingpad, Monello oranje light cuttingpad
      • Scholl S30: Monello groene polishingpad
      • Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad, Monello zwarte CCS finishingpad
  • Ontvet met Gyeon Prep
  • PoorBoys Blackhole aangebracht
  • 2 lagen PoorBoys EX-P sealant aangebracht
  • koplampen voorzien van beschermende coating middels Gyeon Prime
  • Afgetopt met Collinite 915
  • Trims gevoed met Auto Finesse Revive
  • Banden gevoed met Meguiars Tiregel
  • Ruiten gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
  • Trekhaak zwart geverfd

Bus bij aankomst:

De lak was in erbarmelijke staat:

Het verschil na 3 hits met Flexipads twisted wool en Monello Veloce compound:

5050

Het interieur vooraf:

interieur vooraf

Interieur schoon:

interieur schoon

Parkeerschade links achter:

parkeerschad

Niet geheel hersteld, maar wel stukken beter:

schade hersteld

Doffe koplampen:

doffekoplampen

Koplamp weer helder:

koplamp helder

Velg vooraf:

velg vooraf

Velg hersteld:

velg hersteld

Rondje eindresultaat:

links voorlinks middenlinks achterrechts achterrechts middenrechts voor