ThunderbirdLogoSite.gif

Megaklus Citroën Berlingo 1.9D 2002 215000km

Gebruikerswaardering:  / 3
ZwakZeer goed 

Van 10 tot en met 17 februari een heel dankbare klus gehad aan een Citoën Berlingo 1.9D uit 2002 met een kilometerstand van ongeveer 215000 km.

De lak was in zeer slechte staat. Het was één groot swirlwalhalla, en de hele auto zat onder de ingebrande asfaltspetters. Daarnaast op diverse plaatsen RDS (Random Deep Scratches) en op de motorkap een flinke grote en diepe kras.

Het interieur was buitengewoon vies en kon wel een metamorfose gebruiken.

Deze Berlingo heeft altijd dienst gedaan voor een aannemer in de wegenbouw en wordt in zijn nieuwe leven ingezet voor het vervoeren van de betere audioapparatuur. Het was dus zaak deze Berlingo weer representatief te maken, zodat de nieuwe eigenaar zijn klanten met goed fatsoen kan bedienen.

Daarom met zorg,veel geduld en inspanning deze full detail uitgevoerd.

De verwachting was dat de lak vrij zacht zou zijn, omdat in het algemeen Franse lakken redelijk zacht en goed te corrigeren zijn. Het tegendeel bleek echter het geval te zijn. De lak bleek buitengewoon hard en lastig te corrigeren te zijn.

Uiteindelijk zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

 

Exterieur:
- Auto gefoamd met Monello Artico foam
- Auto gewassen met een overdosis Monello Lavare shampoo
- Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
- Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse en Monello Non Ferro
- Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine and Machinecleaner
- Trims, wielkasten en banden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 (Banden 4x)
- Lak ontdaan van teer, asfalt en hars met Gyeon Tar (Uiteindelijk drie keer moeten doen om alle asfalt er af te krijgen)
- Oude belettering verwijderd met caramelschijf
- Velgen hadden wel aardig wat roest en waren met reinigen niet meer netjes te krijgen. Daarom de velgen geschuurd met gritt 500 en 1000 en opnieuw voorzien van vier lagen velgenlak.
- Kieren, naden en scharnieren gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
- Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
- Lak gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
- Diepe kras op de motorkap opgevuld met 8 lagen lak en daarna gewetsand met gritt 1500,2000,2500,3000
- Lakdikte op de hele auto opgemeten met Paintdetective PD8. De auto bleek goed in de lak te zitten. Gemiddeld was de lakdikte ± 140mu. De lak was overal origineel en de auto was nergens overgespoten.
- Trims afgeplakt met Aqua Dynamic afplaktape
- Testspot gemaakt en de lak bleek echt knetterhard te zijn. Begonnen met een medium polish en opgeschaald naar een zware wolpad met compound. Omdat een hit met Flexipad cupped twisted cutting woolpad met zowel Monello Veloce, Meguiars M105 en Scholl S3 op de Flex 14-2 150 op de hoogste stand nauwelijks correctie gaf en de lak echt in zeer slechte staat was is er besloten de hele auto te wetsanden met gritt 1500, 2000, 2500 en 3000.
- Na het wetsanden gestart met polijsten. Bij het polijsten hadden zowel de Monello Veloce als de Meguiars M105 beide wat last van sticky paint. Daarom is er gekozen voor Scholl S3 compound voor het zware werk, aangezien deze daar geen last van had. Uiteindelijk zijn de volgende hits met Scholl S3 uitgevoerd: 2hits met Flexipads cupped twisted cutting woolpad, 2 hits met Scholl softtouch wol compoundingpad, 2 hits met Monello gele cuttingpad. Daarna een hit met Scholl S30+ medium compound/polish uitgevoerd met een Monello oranje light cuttingpad en een Monello groene heavy polishingpad. Alle voorgaande hits uitgevoerd met de Flex 14-2 150 rotary.
- Gefinisht met de DAP 900. Dit is gedaan met Monello witte polishingpad en Monello zwarte finishingpad, uitgevoerd met Meguiars M205. Deze gaf een net iets mooiere afwerking dan de Scholl S40 en Monello Finale op deze lak.
- Lak ontdaan van alle polijstresidu met Gyeon Prep
- Nieuwe belettering aangebracht
- Trekhaak voorzien van twee nieuwe zwarte verflagen
- Lak gevoed met Mothers Glaze
- Lak beschermd met 2 lagen PoorBoys EX-P sealant (tussenliggende tijd ±12 uur)
- Afgetopt met Collintie 915 Marque d'Elegance carnaubax wax 
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive (4x)
- Kunststofdelen motorruimte en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
- Gril gerepareerd met Bizon hardplastic lijm (De gril was door midden gebroken) en de naad opgevuld met lak
- Banden gevoed met Meguiars Endurance High Gloss tire gel
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

Interieur:
- Middenconsole onder de handrem gedemonteerd, stoelen gedemonteerd.
- Overtrekstoelhoezen in de kliko gedumpt
- Stoelen gestofzuigd
- Interieur zeer uitgebreid gestofzuigd
- Rubber mat laadruimte gereinigd met APC 1:4 en el cheapo afwaskwast en hogedrukreiniger (3x)
- Laadruimte leeg geveegd en gestofzuigd
- Laadruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:4 en diverse verfkwasten. Daarna afgenomen met vochtige microvezeldoeken.
- Stoelen gereinigd met APC 1:10 en extractor (4 x)
- Tapijt gereinigd met APC 1:10 en extractor (3x)
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:4, 1:10 (ingeborsteld met diverse afwaskwasten, borstels en verfkwasten), 1:15 en schoon water
- Stoelen, middenconsole en rubber mat laadruimte teruggeplaatst
- Gedurende 14 uur een ozongenerator in de auto geplaatst om de rooklucht te neutraliseren
- Interieur nogmaals afgenomen met APC 1:20
- Kunststof delen interieur en rubber mat laadruimte gevoed met PoorBoys Natural Look (Rubber mat laadruimte 3x)
- Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner

En dan na de wat lange tekst de bijbehorende foto's:

De voorkant van het lijdend voorwerp bij aanvang:

De achterkant van het lijdend voorwerp bij aanvang:

Het dashbord voor de derde keer ingezet met APC:

Het interiëur vooraf:

Het interieur na vlijtige arbeid:

De modder en het stof zat werkelijk overal:

En na afloop:

Rondom de versnellingspook was het ook vrij ranzig:

En weer aardig opgeknapt:

De laadruimte was goed gebruikt zullen we maar zeggen:

Ook onder de mat lag nog wel enige ongerechtigheid:

Laadruimte in de APC:

Ultieme poging om de mat nog weer een beetje toonbaar te maken:

En de laadruimte na afloop:

De motorruimte bij aanvang:

 

De motorruimte na afloop:

Het schutbord achter de voorstoelen. Links gestofzuigd, rechts zoals het er bij aanvang uitzag:

Hetzelfde schutbord bij aflevering:

50-50 interieur Natural Look:

50-50 trims Revive:

Velg bij aanvang:

Zelfde velg na behandeling:

De lak van de motorkap was een compleet swirlwalhalla:

Er was nog wel aardig steenslag en ik heb nog wel iets marge aangehouden met de lakdikte, dus niet helemaal meer strak gekregen, maar wel een stuk beter:

De lak van het dak was echt in deplorabele staat:

Maar na wetsanden en flink polijsten bleek er toch een mooi spiegeltje haalbaar te zijn;

Deze kras was behoorlijk groot:

Met veel geduld en TLC niet helemaal weg gekregen, maar toch best wel weer netjes geworden:

En tot slot een mooi rondje rondom van het totaal resultaat: